'Studeren' in het buitenland - Reisverslag uit St. Catharines, Canada van Jim Weijs - WaarBenJij.nu 'Studeren' in het buitenland - Reisverslag uit St. Catharines, Canada van Jim Weijs - WaarBenJij.nu

'Studeren' in het buitenland

Blijf op de hoogte en volg Jim

24 Januari 2016 | Canada, St. Catharines

Hallo allemaal,
Het is alweer ongeveer 1,5 week geleden dat ik mijn eerste blog online plaatste, en in de tussentijd is er alweer veel gebeurd, genoeg om pagina’s mee te vullen, maar ik zal het wat korter proberen te houden ;).
Week 4 van de lessen gaat morgen in, en het echte werk is inmiddels begonnen. De eerste 2 weken waren vooral gericht op introductie, maar vanaf afgelopen week werd de ‘studyload’ hoger en moesten we meer gaan lezen en doen dan de eerste twee weken. Een groot verschil tussen de onderwijsvormen in Nederland en Canada is dat je hier in Canada meer moet doen voor je vakken, maar dat het niveau iets lager ligt. In Nijmegen ben ik gewend voor de lessen te lezen, naar de lessen te gaan en twee tentamens in het semester te hebben. Hier in Canada is het anders, je hebt altijd een of twee hoorcolleges en een werkgroep voor een vak. Voor zowel het hoorcollege als de werkgroepen moet je dingen lezen en tussen het semester door moet je verschillende opdrachten inleveren en heb je af en toe verrassingstoetsen, waarvan je dus niet weet wanneer ze komen of niet, waardoor je je teksten beter zal moeten lezen dan je normaal zou doen. Echter, deze ‘tussendoortjes’ zijn tot nu toe ontzettend makkelijk en bestaan vaak maar uit enkele vragen die je gewoon zou moeten weten als je je werk een beetje fatsoenlijk gedaan hebt.
Ook de afgelopen 1,5 week heb ik meer buitenschoolse activiteiten gehad dan dat ik daadwerkelijk bezig ben geweest voor school. Mijn lieve vriendin Caro is een week hier geweest, als tussenstop voordat ze naar Washington zou gaan om daar te studeren en te ervaren hoe het is om een sneeuwstorm mee te maken. Uiteraard zijn we Ontario ingetrokken om allerlei plaatsen te verkennen. De universiteit had een tripje naar Toronto georganiseerd voor de internationale studenten waar we natuurlijk mee mee zijn gegaan. Het was een lange dag (9-21:30), maar een ontzettend leuke, waarop we Toronto verkend hebben door middel van het beklimmen van de CN Tower om daar te genieten van het schitterende uitzicht, we hebben vissen en haaien gezien in het aquarium en het Eaton Centre, Torontos grootste winkelcentrum, onveilig gemaakt. De zondag daarop zijn Caro en ik naar het noordelijke deel van St. Catharines (de plaats waar ik woon) gegaan om Lake Ontario te beschouwen. We hebben genoten van een schitterend uitzicht over het meer, in een parkje dat bijna helemaal voor ons alleen was (buiten de Canadese ganzen en een vrouw met hond). De kou maakte het echter iets minder aantrekkelijk om een lange tijd te genieten van het uitzicht. Datzelfde gold voor het bekijken van de Niagara watervallen, waar ik Caro uiteraard mee naar toe wilde nemen. Het was de tweede keer in korte tijd dat ik ze zag, maar toch was het anders omdat het nu veel kouder was en dat prachtige plaatjes opleverde van de bevroren damp die op de bomen rondom de watervallen terecht gekomen was. Helaas moest ik op dinsdag opnieuw afscheid nemen van Caro, die ik nu voor een echt lange tijd niet zal zien, maar gezien het feit dat ik hier nu al drie weken zit, denk ik dat de komende maanden om zullen vliegen!
Nog een heel leuk nieuwtje is dat ik over 3,5 week in Miami zal zitten tijdens onze vakantieweek! Met het groepje internationale studenten waar ik veel mee optrek (2 Zweedse meisjes, 3 Zweedse jongens en Leonie, een Duits meisje) ontsnappen we een weekje uit de winterse kou die Canada ons brengt om te relaxen en te genieten van het altijd zomerse Florida!
Tot de volgende!

Jim

  • 24 Januari 2016 - 18:42

    Ruud:

    Goed bezig Jim! Geniet er van. Gelukkig niet zo'n laag sneeuw die Caro nu heeft.....maar via FB te lezen levert dat wel weer een unieke kans op voor het bijwonen van een onvervalst sneeuwballengevecht

  • 24 Januari 2016 - 21:46

    Caro:

    Aaaaahw, "mijn lieve vriendin Caro"

  • 25 Januari 2016 - 21:27

    Hella:

    Het klinkt allemaal super! Geniet er van! Veel plezier in Florida!

  • 30 Januari 2016 - 14:19

    Erica:

    Leuk om te lezen Jim. Zo kunnen wij ook een beetje meegenieten. Blij dat je in ieder geval gezond eet, zo te zien aan de foto's ;)

  • 08 Maart 2016 - 20:49

    Jasper:

    Hoi Jim, Jappie hier! Opa en ik hebben net een potje bowlen gedaan op de Wii en ik heb gewoon!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jim

Mijn naam is Jim Weijs, een 20-jarige jongen uit Lottum, in het zuiden van Nederland. Momenteel ben ik in Canada om daar mijn minor te doen. Ik studeer hier tot april en ben van plan om daarna nog een maand door de Verenigde Staten te reizen, om daarna weer terug te keren naar Nederland.

Actief sinds 05 Jan. 2016
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 5683

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 23 Mei 2016

Studie in Canada

Landen bezocht: