Stilte voor de Storm - Reisverslag uit St. Catharines, Canada van Jim Weijs - WaarBenJij.nu Stilte voor de Storm - Reisverslag uit St. Catharines, Canada van Jim Weijs - WaarBenJij.nu

Stilte voor de Storm

Blijf op de hoogte en volg Jim

29 Maart 2016 | Canada, St. Catharines

Hallo allemaal,

Aangezien het alweer een hele tijd geleden is dat ik hier weer wat geplaatst heb, is het hoog tijd een nieuwe blog te plaatsen.

Het klinkt misschien raar, maar mijn schooljaar hier in Canada loopt al bijna op zijn einde. Over precies drie weken moet ik mijn kamer uit en zal ik opgehaald worden door Dominic uit Waterloo (zie vorige blog) en een paar dagen met hem naar een van de provinciale parken hier in Canada gaan. De komende weken zullen dan ook in het teken staan van de laatste essays afmaken en leren voor de eindtoetsen. De afgelopen drie weken daarentegen had ik, met uitzondering van enkele essays, een stuk minder schoolwerk.

In die weken ben ik dan ook ieder weekend op pad geweest. Zo ben ik drie weken geleden met de groep internationale studenten naar de Niagara Gorge trail gegaan om daar te hiken. We wilden allemaal eens echt de Canadese wildernis in, aangezien St. Catharines in een van de meest verstedelijkte gebieden ter wereld ligt (Southern Ontario). Maar, de Niagara Gorge trail, die vlakbij de watervallen is, bood een mooie gelegenheid om te hiken in een stukje wilde natuur. De hike was een mooie ervaring. 3,5 uur aan een stuk hebben we gelopen door de bossen en langs het water die zaterdagmiddag, maar van mij had het nog wel wat langer mogen duren. Ik voelde me daar in die bossen echt helemaal in mijn element, in tegenstelling tot twee van de Zweden, di e het verschrikkelijk vonden en herhaaldelijk claimden dit “nooit meer te gaan doen”.

De week daarna was het St. Patrick's Day, en veel mensen gingen uit. Caro had die week springbreak en was via Quebec en Montreal richting Ontario afgereisd en bezocht ook St. Catharines en mij, wat erg leuk was. Op St. Patrick's Day hadden we afgesproken naar de Niagara watervallen te gaan om daar haar Zuid-Koreaanse kamergenoot Sarah te ontmoeten. Het mooie weer en de leuke mensen maakten het een bijzonder fijne ervaring.

De zondag daarna zijn we met ongeveer dezelfde groep (nu waren het alleen maar Zweden, uiteraard Caro, en ik) naar Toronto gegaan om een NBA wedstrijd te bekijken. We gingen naar de Raptors tegen Orlando Magic, een wedstrijd waar Toronto de grote favoriet was aangezien Orlando een veel lagere klassering heeft. De wedstrijd bleef lang in evenwicht en spannend tot het laatste kwart, waarin de beslissing uiteindelijk viel en de winst in Toronto bleef. Als Magic fan was dat een beetje zuur, maar de Raptors verdienden de winst. Ook dit was een geweldige ervaring, die ik niet had willen missen.

Afgelopen weekend ben ik in mijn eentje naar Montreal geweest. Er was niemand van de Zweden waar ik normaal gesproken veel mee om ga, die mee wilden, op twee na, die al eerder naar Montreal gingen en waarmee ik de vrijdag wat gedronken en gepoold heb in een Montreals cafe. De rest wilde liever in St. Catharines blijven en niets doen. Ik vond dat zonde, omdat ik nu hier ben en dingen wil zien en doen, en besloot met de bus naar Montreal te gaan. Dat was een lange rit, van meer dan zeven uur, maar het was het dik en dubbel waard. Montreal is een mooie stad met veel mooie cultuur, kerken, natuur en andere mooie bouwwerken, zoals het Olympisch stadion waar in 1976 de Olympische Spelen zijn gehouden. Ook ben ik de Mont Royal ‘beklommen’, de heuvel waaraan de stad zijn naam dankt en die belangrijk is voor het aanbeeld van de stad. Een ander hoogtepunt van de stad is de ‘Notre Dame’ (niet die in Parijs), de grootste en mooiste kerk van Montreal en een van de mooiste kerken die ik ooit gezien heb. Ik ben er op paaszondag zelfs naar de mis gegaan, omdat ik benieuwd was naar hoe het gigantische orgel zou klinken en hoe de mis daar gehouden zou worden. Waar ik geen rekening mee had gehouden, was dat de mis in het Frans was, wat het een stuk moeilijker voor me maakte om de priester te verstaan.

Ik ben heel blij dat ik gegaan ben, omdat ik deze stad niet had willen missen. Op het moment dat ik dit schrijf, zit ik in de bus van Montreal naar Toronto, wat wederom lang duurt, maar vanavond ben ik weer fijn terug in het oude vertrouwde St. Catharines 

Tot de volgende!

Jim

  • 31 Maart 2016 - 22:34

    Toos Jenniskens :

    Jim je hebt een mooi verslag,veel gezien erg leerzaam al. De mensen die je ontmoet de natuur geniet er nog van .caro ook ontmoet zo is de wereld toch klein ,wensen je noch veel studie geluk toe Theo en Toos' en een mooie tijd groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jim

Mijn naam is Jim Weijs, een 20-jarige jongen uit Lottum, in het zuiden van Nederland. Momenteel ben ik in Canada om daar mijn minor te doen. Ik studeer hier tot april en ben van plan om daarna nog een maand door de Verenigde Staten te reizen, om daarna weer terug te keren naar Nederland.

Actief sinds 05 Jan. 2016
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 5684

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 23 Mei 2016

Studie in Canada

Landen bezocht: