Verschillend? - Reisverslag uit St. Catharines, Canada van Jim Weijs - WaarBenJij.nu Verschillend? - Reisverslag uit St. Catharines, Canada van Jim Weijs - WaarBenJij.nu

Verschillend?

Blijf op de hoogte en volg Jim

01 Februari 2016 | Canada, St. Catharines

Hallo allemaal,
Morgen (maandag) is het alweer een maand geleden dat ik in Canada arriveerde, en ik heb nu dus bijna een maand kunnen ervaren hoe het is om aan de andere kant van de oceaan te vertoeven. Het leek me dan wel leuk om een overzichtje te maken van de grootste verschillen tussen dit ontzettend grote, koude (al valt het nu nog wel mee), mooie land en ons kleine, mooie en relatief warme kikkerlandje.
Zoals ik vorige week al noemde, moet je hier meer doen voor de vakken die je volgt. In Nederland heb ik vaak twee essays voor een vak, een midterm (halverwege) en een aan het einde van het semester. Hier heb je tussendoor verschillende toetsen en opdrachten en moet je verplicht actief zijn en opmerkingen maken in de werkgroepen, omdat je anders je participatiepunt niet zult halen. Dat is voor de meeste studenten hier echter geen probleem, aangezien iedereen erg graag zijn zegje doet en je snel je hand op moet steken wil je de mogelijkheid krijgen om iets te kunnen zeggen in de werkgroepen. Komende week heb ik drie verschillende opdrachten en een toets, dus de komende week wordt er een van hard werken, al ben ik al goed op weg.
Aan het eten kun je goed merken dat de Canadezen nauw verwant zijn aan de Amerikanen. Men is hier ontzettend goed in vet eten bereiden. Ketens als Burger King, McDonald’s, Wendy’s, KFC zijn hier dan ook overal te vinden en zijn ontzettend populair. Iedereen lijkt hier ook meer te eten dan in Nederland, mensen eten English Breakfast (scrambled eggs, bacon, sausage, toast, etc.) als ontbijt, dan eten ze bijvoorbeeld sandwiches met roasted beef als lunch, eten ze een normaal diner en eten ze rond een uur of 10 ’s avonds nog friet met een hamburger. De eerste dagen dat ik hier was kon ik mijn ogen dan ook niet geloven toen ik de restaurants hier op de campus zag. Ik kon nergens een lekkere boterham vinden zoals ik die gewend ben vanuit Nederland, maar ik heb ze inmiddels gevonden, en de eerste boterham die ik hier at was een van de lekkerste die ik ooit gegeten heb.
Verder merk je gewoon dat Nederland en Canada niet heel veel van elkaar verschillen. Het zijn beide rijke, westerse landen die goed georganiseerd zijn en dat zie je gewoon terug in alles. In sommige dingen loopt Canada ver voor Nederland, in andere dingen is Nederland weer een stuk verder dan Canada. Wat me wel opvalt is dat er hier veel meer banen zijn, zoals iemand die je boodschappen inpakt bij de supermarkt of iemand die je eten opruimt op de ‘foodcourts’ in de fameuze ‘shoppingmalls’. Het verbaast me dan ook niets dat het werkloosheidscijfer van Canada lager is dan dat van Nederland.
Het allergrootste verschil tussen de twee landen is heel duidelijk: de grootte. Alles is hier groter, en helemaal niets is klein. Alle auto’s zijn flinke Range Rovers of pick-up trucks, alle gebouwen zijn ontzettend groot en alle steden ontzettend uitgestrekt. St. Catharines, de stad waar Brock gevestigd is, heeft ongeveer hetzelfde aantal inwoners als Maastricht, maar is 1,5 keer zo groot in oppervlakte. Je bent dan ook niet zo maar in het centrum van de stad vanuit de campus hier.

Ik hoop dat jullie een beetje een idee gekregen hebben van de verschillen tussen beide landen, en tot de volgende!

Jim

  • 04 Februari 2016 - 08:37

    Erica:

    Hoi Jim. Altijd één van mijn favoriete onderwerpen, verschillen en overeenkomsten tussen verschillende bevolkingsgroepen / landen. Leuk om te lezen en zeker fijn om weer iets van jou te horen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jim

Mijn naam is Jim Weijs, een 20-jarige jongen uit Lottum, in het zuiden van Nederland. Momenteel ben ik in Canada om daar mijn minor te doen. Ik studeer hier tot april en ben van plan om daarna nog een maand door de Verenigde Staten te reizen, om daarna weer terug te keren naar Nederland.

Actief sinds 05 Jan. 2016
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 5702

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 23 Mei 2016

Studie in Canada

Landen bezocht: